بولدوزرها به جان درختان و طبیعت اشترانکوه و دریاچه گهر افتادند

03/12/2010 at 23:01 15 دیدگاه

جاده سازی در منطقه حفاظت شده اشترانکوه زنگ خطر را در زیستگاه امن حیات وحش این منطقه به صدا درآورد تا بولدوزرها این بار قصد جان درختان کهنسال اورس را کنند. ماشینهای راهسازی در حال صاف کردن منطقه حفاظت شده اشترانکوه برای ایجاد جاده ای به عرض 20 متر هستند و تاکنون پنج کیلومتر از جاده در منطقه حفاظت شده احداث شده است. این در حالیست که روستائیان به شدت با تعرض جاده به منطقه حفاظت شده اشترانکوه مخالف هستند و در طومارهای متعددی به امضای دهیاری و شوراهای روستا متذکر شده اند.   

 

————————————————————–

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، در حالیکه این روزها خبر آتش سوزی در جنگلهای شمال قلب همه دوستداران طبیعت را درد آورده است که در غرب ایران و در قلب رشته کوههای زاگرس ماشینهای راهسازی در حال صاف کردن منطقه حفاظت شده اشترانکوه برای ایجاد جاده ای به عرض 20 متر هستند تا تراژدی غم انگیز طبیعت ایران تکمیل شود!

جاده سازی در منطقه امن اشترانکوه و در جایی که مهمترین پناهگاه حیات وحش این منطقه محسوب می شود زخمی است که بار دیگر طبیعت لرستان را درگیر کرده و به نظر می رسد سکوت در این زمینه به هیچ عنوان جایز نیست.

این رخداد در حالی موجب نگرانی طبیعت دوستان شده است که به نظر می رسد این جاده نه تنها دارای توجیه زیست محیطی نیست بلکه اصلا توجیه فنی هم ندارد زیرا در مسیر در نظر گرفته شده برای این جاده هیچ روستایی وجود ندارد.

طومار روستائیان در مخالفت با احداث جاده جدید

از سوی دیگر در حالی از سوی مسئولان رفع مشکلات روستاهای منطقه دلیل ایجاد این جاده عنوان شده است که خود روستائیان با امضاء طومارهایی خواستار توقف عملیات جاده سازی در منطقه حفاظت شده اشترانکوه شده اند.

جاده ای برای هیچ کس!

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان لرستان در این رابطه در سخنانی به خبرنگار مهر در خرم آباد گفت: در حال حاضر در مسیر یاد شده یک جاده وجود دارد که مردم از آن استفاده می کنند.

نبی الله قائد رحمتی با اشاره به موقعیت جاده جدید در دست احداث گفت: نکته جالب توجه این است که در مسیر جدیدی که برای جاده در نظر گرفته شده است هیچ روستایی وجود ندارد. 

وی با تاکید بر اینکه هزینه در نظر گرفته شده برای جاده جدید می تواند برای تعریض و بهسازی جاده قدیم مورد استفاده قرار گیرد، افزود: مردم منطقه نیز در نامه های مختلفی خواستار بهسازی جاده قدیم به جای احداث جاده در منطقه اشترانکوه شده اند.

مردم منطقه در صدر مخالفان احداث جاده در اشترانکوه

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان لرستان ادامه داد: این در حالیست که روستائیان به شدت با تعرض جاده به منطقه حفاظت شده اشترانکوه مخالف هستند و این امر را در طومارهای متعددی که به امضای دهیاری و شوراهای روستا رسیده متذکر شده اند.

نامه روستائیان برای حفاظت از اشترانکوه

قائد رحمتی با اشاره به ارسال نامه اهالی وستاهای زز و ماهرو، دستگرد، فیروزآباد و … برای استاندار لرستان و محیط زیست استان، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مواردی که مسئولان برای ایجاد این جاده مطرح می کنند برفگیر بودن جاده قدیم است.

جاده جدید برف گیر تر از جاده قدیم!

وی افزود: این در حالیست که در نقشه های «جی پی اس» گرفته شده از منطقه موقعیت انتخابی برای جاده جدید در ارتفاع دو هزار تا دو هزار و 715 متر قرار دارد و نسبت به جاده قدیم نیز دارای اختلاف ارتفاع بیشتری است و به نوعی برفگیرتر محسوب می شود.

خانه خرابی یک گونه منحصر به فرد؛ عبور جاده از زیستگاه خرس قهوه ای!

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان لرستان با تاکید بر اینکه ایجاد این جاده هیچگونه توجیه فنی و اجرایی ندارد، یادآور شد: این در حالیست که منطقه انتخاب شده برای عبور جاده زیستگاه خرس قهوه ای لرستان محسوب می شود.

قائد رحمتی ادامه داد: با توجه به اینکه در این منطقه هیچ روستایی وجود ندارد به نوعی این منطقه امن ترین محدوده منطقه حفاظت شده اشترانکوه و مامن حیات وحش منطقه محسوب می شود.

وی با اشاره به عبور جاده از مرز منطقه امن اشترانکوه، خاطرنشان کرد: این امر موجب به مخاطره افتادن حیات گونه های منحصر به فرد این منطقه می شود که این موضوع به هیچ وجه برای ما توجیه پذیر نیست.

ارسال درخواست برای محیط زیست پس از آغاز کار!

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان لرستان در پاسخ به این سئوال که آیا متولیان برای احداث این جاده برای دریافت مجوز از محیط زیست اقدام کرده اند یا خیر؟ به خبرنگار مهر گفت: متولیان امر بعد از اینکه محیط زیست کار جاده سازی را متوقف کرد درخواست خود را برای این سازمان ارسال کرده اند.

 

 

 

منطقه بکر و منحصر به فرد اشترانکوه

قائد رحمتی با اشاره به قرار داشتن این درخواست در مراحل قانونی، عنوان کرد: محیط زیست استان لرستان نمی تواند مجوز احداث این جاده را بدهد زیرا ایجاد جاده در مناطق حفاظت شده باید به تایید بالاترین مسئولان محیط زیست کشور برسد.

مخالفت کارشناسان محیط زیست با احداث جاده

وی با تاکید بر ضرورت صدور مجوز توسط کمیته متشکل از مسئولان محیط زیست، ادامه داد: این در حالیست که در بازدیدی که کارشناسان دفتر از زیستگاهها و حیات وحش داشتند، به صورت شفاهی با احداث هرگونه جاده در این منطقه مخالفت کرده اند و به زودی نتیجه امر نیز به صورت کتبی ابلاغ می شود.

منطقه معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان لرستان با اشاره به دیگر تبعات احداث جاده در منطقه امن اشترانکوه، بیان داشت: در این منطقه گونه منحصر به فرد درخت اورس وجود دارد که جزء گونه های حفاظت شده محسوب می شود.

جولان بولدوزرها روی جنازه درختان دو هزار ساله اورس!

قائد رحمتی خاطرنشان کرد: پوشش گیاهی و جنگلی منطقه ای که برای عبور جاده انتخاب شده است بیشتر درختان اورس هستند و پوشش بادام، بنه و بلوط در این منطقه کمتر از اورس است.

وی با اشاره به ارزش این گونه منحصر به فرد، یادآور شد: اورس یا سرو کوهی گونه ای با ارزش است که پراکندگی آن در سطح کشور تنها دو میلیون هکتار است و از این گونه در سطح 19 استان کشور وجود دارد.

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان لرستان از این گونه به عنوان میراث طبیعی کهن ایران یاد کرد و افزود: درخت اورس یک گونه دیرزیست است که دارای عمر طولانی بیش از دو هزار سال است.

وی با تاکید بر اینکه وجود این درخت در هر منطقه ارزش حفاظتی آن را دوچندان می کند، بیان داشت: این در حالیست که در سطح کل منطقه حفاظت شده اشترانکوه بعد از درخت بنه بیشترین پراکنش مربوط به درخت اورس است.

نقشه جاده جدید در محدوده حفاظت شده اشترانکوه

قائد رحمتی یادآور شد: در صورت احداث جاده در این منطقه دیگر اشترانکوه منطقه امنی برای حیات وحش در فصول مختلف سال ندارد.

جاده ای به عرض 20 تا 30 متر؛ جاده روستایی یا اتوبان؟

وی در مورد ویژگیهای جاده مورد نظر نیز به مهر گفت: متولیان می گویند که قرار است این جاده یک جاده روستایی باشد در حالیکه با توجه به روند فعلی کار عرض این جاده بین 20 تا30 متر و در حد یک اتوبان است.

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان لرستان با تاکید بر اینکه یک جاده روستایی حداکثر شش متر عرض دارد، یادآور شد: در حال حاضر 20 کیلومتر از این جاده احداث شده است که با مشاهده آن می توان فهمید این جاده قرار است چه میزان از منطقه اشترانکوه را صاف کند.

لودرها پنج کیلومتر به حریم اشترانکوه تعرض کردند

قائد رحمتی در مورد اینکه آیا این جاده به منطقه حفاظت شده وارد شده است یا خیر؟ نیز به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه تاکنون پنج کیلومتر از جاده در منطقه حفاظت شده احداث شده است که به محض اطلاع محیط زیست فعالیت گروههای راهسازی متوقف شد.

دریاچه گهر نگین اشترانکوه

وی با یادآوری اینکه احداث جاده از دو سمت منطقه حفاظت شده آغاز شده است، عنوان کرد: با حضور مسئولان محیط زیست عملیات جاده سازی از سمت چکان دهقادی متوقف و لودرها از منطقه خارج شدند.

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان لرستان تصریح کرد: در حال حاضر ماموران محیط زیست استان لرستان در منطقه حضور دارند تا جلوی هرگونه فعالیت راهسازی در منطقه حفاظت شده اشترانکوه گرفته شود.

قائد رحمتی با اشاره به احداث این جاده از سمت مورزرین به سمت چکان دهقادی و شول آباد، بر ضرورت جلوگیری از احداث این پروژه در راستای حراست از منطقه حفاظت شده اشترانکوه تاکید کرد.

اشترکوه و یا اشترانکوه از عجایب طبیعی ایران و یکی از ذخایر طبیعی ارزشمند جهان به شمار می‌آید. اشترانکوه، رشته‌کوهی است در شرق استان لرستان که در حوزه استحفاظی شهرستان دورود قرار دارد. این رشته کوه از بلندترین رشته‌کوه‌های زاگرس است.

اشتران کوه از غرب به شهرستان دورود، از شمال به شهرستان ازنا و از شرق و جنوب به شهرستان الیگودرز محدود می‌شود. قله‌های بلند و پر برف، دره‌های ژرف و طولانی، رودهای دائمی، پوشش گیاهی و جانوری بسیار متنوع، روستاهای کوهپایه‌ای از جمله ویژگی‌های اشترانکوه می‌باشد که به سبب بلندی در شعاع ۱۰۰ کیومتری به خوبی پیدا است.

درخت اوروس

این رشته کوه در حدود سال ۱۳۴۰ از لحاظ گونه‌های جانوری و گیاهی جزء مناطق حفاظت شده قرار گرفت و در سال ۱۳۴۸ جزء محیط زیست جهانی قرار گرفت.

از گونه‌های جانوری آن می‌توان به خرس قهوه ای، روباه،، کفتار، گراز، گرگ خاکستری، بز کوهی، قوچ، و از پرندگان می‌توان به عقاب،، کبک، جغد، اردک و شاهین، اشاره نمود که همگی تحت حفاظت محیط زیست می‌باشند.

به هر حال بعد از آتش سوزی در عرصه های جنگلی اشترانکوه این بار لودرها و بولدوزرها متحد شده اند تا حیات وحش این منطقه بکر از زاگرس با عظمت را از میان بردارند تا فاجعه ای دیگر طبیعت ایران و لرستان را در انتظار باشد.

…………………………..

گزارش: صدیقه حسینی

Entry filed under: لرستان, بخش محبط زيست, دورود.

دولت با مردم بیکار شده پلدختر، همانند زلزله زدگان برخورد کند گزارش تصویری افتتاح فاز نخست خط لوله دوم گاز خرم آباد با حضور وزیر نفت

15 دیدگاه Add your own

  • 1. خدا شناس  |  04/12/2010 در 10:54

    چرا ندانسته قضاوت مي كنيد كدام خرس قهو ه اي كدامين درختان اورس
    جاده به خاطر جان انسانها مهم تر است درست است در آنجا روستايي نيست اما جاده براي رفاه روستاهخ اي دور دستر است
    آخه شما كه در درممنطقه نيستيد چرا؟
    آيا راه ارتباطي بخش زز و ماهرو مهمتر است يا تعاد چند روستا ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    پاسخ
  • 2. شهرام شرفی  |  04/12/2010 در 11:40

    با سلام.از ساخت جاده برای دسترسی آسان به دریاچه حمابت می کنم.نباید تسلیم روستاییان شد. انها به فکر کرایه دادن خرها برای پول در آوردن هستند.جاده باید ساخته شود و محیط زیست هم باید حفظ شود.اما رشد اقتصادی و توریسم زایی و در آمد زایی برای استان مهم تراست.باید هم امکانات مناسب برای دیدن دریاچه ایجاد کرد و هم به محیط زیست توجه نمود. مانند یک دولت مقتدر توسعه گرا،باید ساخت جاده ادامه یابد و نباید تسلیم محافظه کاران روستایی یا محیط زیستی شد.اگر رضاحان می خواست تسلیم شد جامعه ی ایران وارد مدرنیته نمی شد.دولت پر تلاش مقتدارنه اقدامش را ادامه دهد.مخالفت ها طبیعی و زودگذر خواهند بود. با احترام

    پاسخ
  • 3. محسن  |  04/12/2010 در 11:40

    سلام و خسته نباشید میگم به حافظان محیط زیست لرستان که بعد از تخریب 20 کیلومتر از منابع طبیعی و 5 کیلومتر از مناطق حفاظت شده اشترانکوه تازه متوجه این فجایع شدند. نمیدونم اینا از چی دارن حفاظت می کنن. متأسفانه نمیدونم این طرح ها رو کی و کجا تصویب میکنن (حالا چه نفعی در اجرای این طرح براشون هست خدا داند) که راهی رو که اصلاً هیچ توجیحی نداره اینقدر با تلاش مضاعف و قدرت دارن پیش میبرن. ای کاش تمامی طرح های عمرانی و حتی ملی مثل احداث این جاده روستایی پیش میرفت.

    پاسخ
  • 4. محسن  |  04/12/2010 در 12:38

    سلام و خسته نباشین میگم به حافظان محیط زیست لرستان که بعد تخریب 20 کیلومتر از طبیعت و 5 کیلومتر از منابع طبیعی حفاظت شده اشترانکوه تازه متوجه این فاجعه شدند. متأسفانه نمیدونم این طرح هارو کی و کجا تصویب میکنه(حالا چه نفعی براشون داره خدا داند…)
    ای کاش تمامی طرح ها و پروژه های کشورمون به مانند این راه روستایی باشه که هیچ توجیح اقتصادی و عمرانی هم نداره و فکر کنم تنهاو تنها هدف این پروژه تخریب طبیعت باشه و حالا… که اینقدر با تلاش مضاعف و قدرت پیش میره.
    عاجزانه از مسئولین محط زیست تقاضامندیم که جلوی اینگونه طرح های بی منفعت که باعث تخریب طبیعت میشه رو بگیرن. ا
    ز انعکاس این فجایع توسط لرنا هم نهایت تشکر را دارم.

    پاسخ
  • 5. پویا  |  04/12/2010 در 13:21

    تا زمانی که هر سود جو بی سوادی بر استان مدیریت کند ازاین بهتر نمی شود(ازبروجرد)

    پاسخ
  • 6. معتمدی سعید  |  04/12/2010 در 15:13

    اقای شرفی اگر نامه قبلی که در سالهای پیش از انقلاب در باب عدم احداث جاده برای دریاچه گهر که در همین لرنا منتشر شد را می خواندید شاید در عقیده تان تجدید نظر میکردید! من از اقای خدایی میخواهم همان نامه معروف رئیس سازمان محیط زیست لرستان یا کشور را به شاه معدوم … وپاراف ان را یک بار دیگر در معرض دید دوستان قرار دهند تا به عدم احداث جاده برای گهر بیشتر توجه شود !!! اگر ما از دولت ومسئولین خدمت گزار استان بخواهیم این هزینه وجاده را برای روستاههایی دیگر که 8 الی 9 ماه ارتباطشان با دیگر مناطق قطع میشود احداث کنند باید چه کسی را ببینیم و ما الان از ان مسئولین عاجزانه تقاضمندیم طبیعت دریاچه گهر را قربانب توسعه بی رویه نکنند وبلای جاده دماوند را سر گهر نیاورند وبگذارند گهر برای طبیعت گردی سالم باقی بماند. ضمنا اگر اقای شرفی در برخی از نظراتش دقت بیشتری بعمل اورند ممنون میشویم .بقول معروف : من از بهر حسین در اضطرابم تو از آبگوشت بز میدی جوابم «!! بنظر من محسن تیزهوش ودیگر دوستان باید حرکت جدی انجام دهند ما هم پیرو انان خواهیم بود …..

    پاسخ
  • 7. مصطفی  |  04/12/2010 در 19:17

    برای طرز فکر اقای شرفی واقعا خجالت کشیدم اقای شرفی زیبایی طبیعت به بکری و دست نیافتنی ان است ما تا کی باید به خاطر کوته فکری امثال شما سرمایه استانمان کا همان طبیعت زیبای ان است را از دست بدهیم زیبایی ابشارها و دریاچه ها و منظر طبیعی به ان است که برای دیدن ان سختی بکشی تا قدر زیبایی ان را بدانی شما در مورد رضا خان می گویید یکی از عمده ترین دلایل عقب ماندگی ایران و بخوصوص لرستان امثال رضا خان می باشند که به دنبال خوش خدمتی اربا بانشان بودند در ضمن منطقه ززو ماهرو راه ارتباطی دارد کمه باپیگیری و مساعت مسئو لین باید بهتر بشود

    پاسخ
  • 8. محسن  |  05/12/2010 در 10:59

    خوشحالم از نظرات دوستان بابت توجه به طبیعت لرستان و خیلی متأسفم برای آقای شرفی. فکر کنم آقای شرفی نه علاقه ای به کوه و طبیعت دارن و نه توان کوهنوردی که مایلند تا خود دریاچه آسفالت بشه تا حداقل بتونه تا دریاچه رو با ماشین برهو ببینه. من به شخصه بابت آسفالت کرن نیمی از راه دریاچه گهر هم ناراحتم چون نتیجه این کار رو دوستان دارن در دریاچه می بینن(از بین رفتن طبیعت بکر و زیبایی اطراف دریاچه و نظافت آن). یادش بخیر تا چندسال پیش دریاچه گهر با زیبایی خاصش فقط میزبان علاقمندان واقعی به طبیعت و کوهنوردی بود اما حالا با راه آسفالتو نورافکن های خورشیدی و پاسگاه و…. و حالا هم اتوبان بزرگ اما بی منفعت و پرهزینه ززماهرو دیگه داره شاهکار میشه.

    پاسخ
  • 9. حسين  |  05/12/2010 در 22:37

    آقاي شرفي از هول حليم توي ديگ افتاده اند!اگر به علم و كار كارشناسي ومنطق اعتقاد داشته باشيم،هيچ گاه مثل آقاي شرفي به سيم آخر نمي زنيم!بايستي ايشان باور داشته باشد كه طبيعت و محيط زيست هم متخصص دارد كه با نظر آنها بايد در طبيعت دستكاري كرد.هيچ كس مخالف توسعه نيست منتهي منطقه اشترانكوه و گهر شرايط ويژه اي دارد كه اگر به آن بي توجه باشيم قطعا كل كشور ضرر مي كند.مي توانيم جسارتا به آقاي شرفي توصيه كنيم كه بدون اطلاع از مقوله محيط زيست اظهار نظر نفرمايند.

    پاسخ
  • 10. morteza  |  06/12/2010 در 05:42

    ba salam,man motaghedam ehdase jadeh be khodiye khod tahdidi bara tabiat nemitooneh basheh ,balkeh in raftare ma ensanhast ke mitooneh asib za basheh va ya mokhareb.age jadeh ba 1 barnameh hesab shodeh va ba komak gereftane az nazare karshenasane motakhases va delsooz ,ehdas besheh,mitooneh dar eyne hal ke dasresiye roostaiyan be emkanate amoozeshi,behdashti,va hamlo naghl ra asoon tar mikoneh ,baese gostareshe sanate irangardi va dar natijeh taghsime har che bishtare servat ro be donbal dashteh basheh.

    پاسخ
  • 11. morteza aznae  |  06/12/2010 در 06:10

    ba salam ,dar morede matlabe marboot be (lorestan sharghi, nemidoonam chera baziha ba shenidane kalameh taghsim va ya joda shodan,har chi bare manfi dar in kalamat boodeho hast ,too zehneshoon miad .mage na ine ke asl, barkhordariye tedade har che bishtare adama az emkanat ba keyfiyate bala baraye harche behtar zendegi kardaneh.
    motaleat dar in zamineh neshoon mideh ke,keshvarhai ke shahrestan mehvari ro asase bishtareh tasmim girihaye mantaghei,amoozeshi,behdashti,refahi,tafrih va sargarmi va gerde hamaihaye gheyre dolati,gharar dadadan.,az karaiye bishtari barkhordar boodeh vahastan.hala inke 1 ostan toolo arzesh pahntar basheh che dardi ro dava mikoneh?behtarh bebinim vaziyate Ardebil va atrafesh hala behtareh ya un moghe ke joze azarbayjane bozorg bood….vaziyate Bojnoord va Ghoochan hala behtareh ya un moghe ke ba Khorasan yeki boodan…chera asire kalamat mishim….khootoote ostani ro khode ma adama keshidim….mageh keshvaraye bozorgi ke daran be soorate mantaghei omurate mardom ro edareh mikonan ro nemibinim…..Franse…Canada….Tamarkoz zodai ideh khoobiyeh ke too tamame shounate in mamlekat…siyasat,modiriyate keshvari, amoozeshi,refahi…..bad nist age mardom ba agahi va daneshe lazem be samtesh beran.

    پاسخ
  • 12. ناشناس  |  13/12/2010 در 00:45

    سلام شما که این خبر را می گذارین! اگر واقعا براتون مهمه خوب یه کاری بکنید دیگه!

    پاسخ
  • 13. حسين چراغي  |  22/12/2010 در 19:39

    سلا م به همه دوستاني كه نظراتي در خصوص راه ارتباطي بخش زز و ماهرو و محيط زيست لرسنان ارائه نمودند
    اينجانب مطلبي در اين خصوص دروب شخص نوشته ام و قضاوت را به عهده شما مي گذارم

    با توجه به اينكه من از موقعيت جغرافيايي منطقه شناخت كافي و وافي دارم مطالب ارائه شده از سوي محيط زيست لرستان كاملا خلاف واقع است و راه ارتباطي كيلومترها با درياچه گهر فاصله دارد و… ؟

    پاسخ
  • 14. رضا آقایی  |  30/12/2010 در 22:01

    من شدیدا با این جاده مخالفم این یعنی نابودی کامل دریاچه گهر و روزی را تصور کنید که انواع اتومبیل در دریاچه گهر پارک کرده است و دیگر از بکر این حرفها نیست باید سازمان محیط زیست کشور قویا جلوی آن را بگیرد.

    پاسخ
  • 15. MOHAMMAD  |  31/12/2010 در 17:04

    چي درخت سر كو كنسه پوسم شاخ و برگم اشكسه ده عشق دوسم

    پاسخ

بیان دیدگاه

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


نوشته‌های تازه